SCHAAL VAN BEAUFORT
Schout-bij-Nacht Sir Francis Beaufort (1774-1857) heeft als kommandant van de Woolwich in 1806 de schaal bedacht die naar hem genoemd is.
In Beaufort's schaal (de eerste twee kolommen) is helemaal geen sprake van windsnelheden. De schaal beschrijft het gedrag van een volschip, zeilend aan de wind. De waarden 0 t/m 4 vertellen iets over de vaart die het schip maakt door het water, alle zeilen zijn dan bijgezet. Bij de waarden 5 t/m 9 wordt telkens weer zeil weggenomen. En van 10 t/m 12 hebben we het over overleven.
De Britse Marine stelde het gebruik van Beaufort's schaal verplicht in 1838. Maar waarnemers ver van zee, die zelfs nooit de zee gezien hadden, konden hier natuurlijk niet mee uit de voeten. Toen de windmeter was bedacht, waarmee het aantal omwentelingen werd gerelateerd aan de windsnelheid, kon in principe de schaal zoals wij die nu kennen worden opgesteld. Toch heeft het nog tot 1926 geduurd voordat daar afspraken over waren gemaakt. Toen voeren er al vrijwel geen volschepen meer!
De Duitse kapitein op de grote vaart Peter Petersen heeft de equivalente schaal voor het zeeoppervlak ontwikkeld. Deze wordt nu vaak gebruikt voor de beschrijving van de verschillende waarden en aangeduid met de schaal van Beaufort.
Schaal van Beaufort |
windsnelheid | omschrijving volgens KNMI | Effect boven land |
schaal van Petersen zeeoppervlak |
|||
wind- kracht |
omschrijving aan de wind |
knoop | m/s | km/h | |||
0 | we maken geen vaart | 0 - 1 | 0.0 - 0.2 | 0 - 1 | windstil | spiegelgladde zee | |
1 | het schip stuurt | 1 - 3 | 0.3 - 1.5 | 1 - 5 | zwakke wind | kleine golfjes,die de zee een geschubd aanzicht geven | |
2 | we lopen een tot twee knopen | 4 - 6 | 1.6 - 3.3 | 6 - 11 | zwakke wind | kleine, korte golven met glasachtig aanzicht | |
3 | we lopen twee tot vier knopen | 7 - 10 | 3.4 - 5.4 | 12 - 19 | matige wind | kleine golven, ze beginnen te breken, de eerste schuimkopjes | |
4 | we lopen vier tot zes knopen | 11 - 15 | 5.5 - 7.9 | 20 -28 | matige wind | kleine langer wordende golven. Schuimkoppen komen nu vrij veel voor. | |
5 | bovenbramzeil neer | 16 - 21 | 8.0 - 10.7 | 29 - 38 | vrij krachtige wind | matige golven,van grotere lengte.overal schuimkoppen met hier en daar opwaaiend schuim. | |
6 | mars en bramzeil gereefd | 22 - 27 | 10.8 - 13.8 | 39 - 49 | krachtige wind | er komen grotere golven, de brekende koppen doen overal grote witte schuimplekken ontstaan, opwaaiend schuim komt vrij veelvuldig voor. | |
7 | mars dubbel gereefd | 28 - 33 | 13.9 - 17.1 | 50 - 61 | harde wind | de golven worden hoger, het witte schuim begint zich als strepen in de richting van de wind te ontwikkelen. | |
8 | mars drie keer gereefd | 34 - 40 | 17.2 - 20.7 | 62 - 74 | stormachtige wind | matig hoge golven, met aanmerkelijke kamlengte, toppen waaien af en vormen goed ontwikkelde schuimstrepen in de richting van de wind. | |
9 | mars dichtgereefd | 41 - 47 | 20.8 - 24.4 | 75 - 88 | storm | hoge golven, zware strepen schuim, rollers beginnen zich te vormen, het zicht kan door verwaaid schuim worden beinvloed | |
10 | grootzeil dicht gereefd | 48 - 55 | 24.5 - 28.4 | 89 - 102 | zware storm | zeer hoge golven met lange overstortende golfkammen, grote oppervlakken schuim: de zee krijgt een wit aanzicht; zware overslaande rollers, verwaaid schuim vermindert het zicht. | |
11 | alleen stormstagzeilen | 56 - 63 | 28.5 - 32.6 | 103 - 117 | zeer zware storm | buitengewoon hoge golven, de zee is geheel bedekt met lange schuimstrepen, de randen van de golfkammen verwaaien overal,het zicht is sterk verminderd. | |
12 | geen zeil kan gevoerd worden | 64+ | 32.7+ | 117+ | orkaan | de lucht is met schuim en verwaaid zeewater gevuld,de zee is volkomen wit, zicht op enige afstand bestaat niet meer. |
In Beaufort's schaal (de eerste twee kolommen) is helemaal geen sprake van windsnelheden. De schaal beschrijft het gedrag van een volschip, zeilend aan de wind. De waarden 0 t/m 4 vertellen iets over de vaart die het schip maakt door het water, alle zeilen zijn dan bijgezet. Bij de waarden 5 t/m 9 wordt telkens weer zeil weggenomen. En van 10 t/m 12 hebben we het over overleven.
De Britse Marine stelde het gebruik van Beaufort's schaal verplicht in 1838. Maar waarnemers ver van zee, die zelfs nooit de zee gezien hadden, konden hier natuurlijk niet mee uit de voeten. Toen de windmeter was bedacht, waarmee het aantal omwentelingen werd gerelateerd aan de windsnelheid, kon in principe de schaal zoals wij die nu kennen worden opgesteld. Toch heeft het nog tot 1926 geduurd voordat daar afspraken over waren gemaakt. Toen voeren er al vrijwel geen volschepen meer!
De Duitse kapitein op de grote vaart Peter Petersen heeft de equivalente schaal voor het zeeoppervlak ontwikkeld. Deze wordt nu vaak gebruikt voor de beschrijving van de verschillende waarden en aangeduid met de schaal van Beaufort.